Ceny letenek začaly opět stoupat po pádu během pandemie onemocnění COVID-19. Vzhůru je žene vysoká inflace. A jejich růst se podle expertů zřejmě ještě zintenzivní v důsledku environmentálních tlaků. TASR o tom informuje na základě zprávy AFP.
Členové Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA), kteří se tento týden sešli v Dohá na svém výročním setkání, diskutovali io tom, do jaké míry toto zdražování podkopává jejich cíle v oblasti nárůstu počtu cestujících.
Letecký průmysl má za sebou dva těžké roky, kdy letadla pro pandemii létala s řadami prázdných sedadel, i když nabízela mnohem nižší ceny než před vypuknutím zdravotní krize.
Letecký sektor se přitom stále utápí v červených číslech, přestože cestovní omezení byla do značné míry zrušena. Ale i výhodné ceny letenek už končí.
Ve Spojených státech průměrná cena vnitrostátní letenky vystřelila z 202 USD (192,51 eura) v říjnu 2021 na 336 USD v květnu letošního roku.
V Evropské unii se cena zpáteční letenky před zdaněním v dubnu vrátila na úroveň zaznamenanou ve stejném měsíci 2019, po téměř 20procentním poklesu v roce 2020.
Přispěl k tomu zejména strmý nárůst cen ropy vyvolaný ruskou invazí na Ukrajinu. Letecké společnosti odhadují, že ceny paliv budou v letošním roce tvořit 24 % jejich celkových nákladů, což je o pět procentních bodů více než v loňském roce.
Ceny letenek podporuje také širší inflace, která je nyní ve vyspělých ekonomikách zhruba na 40letých maximech, jakož i větší poptávka po cestování po zmírnění pandemie a nedostatek pracovní síly.
Analytici jsou přitom opatrní, pokud jde o to, jak dlouho se současná vysoká poptávka udrží vzhledem k růstu cen.
Kromě stoupajících nákladů čelí letecké společnosti i závazkům spojeným s přechodem na nulové emise a zároveň stojí před nimi náročné cíle.
Na jedné straně chtějí do roku 2050 dosáhnout nárůstu cestujících na 10 miliard ze 4,5 miliardy lidí v roce 2019, a zároveň musí ve stejném časovém horizontu dosáhnout „nulových“ emisí oxidů uhlíku.
Celkové náklady na přechod tohoto sektoru na nulu odhaduje IATA na neuvěřitelných 1,55 bilionu USD.
„Letecké společnosti nejsou schopny absorbovat náklady na tento přechod,“ řekl tento týden generální ředitel IATA Willie Walsh.
Pro snížení emisí uhlíku potřebuje odvětví udržitelná letecká paliva (SAF), která jsou v současnosti dvakrát až čtyřikrát dražší než letecká paliva na bázi fosilních paliv.
Některé vlády již zavedly kvóty SAF, i když v malých množstvích, v důsledku čehož letecké společnosti následně zavedly příplatky.
V úterý (21. 6.) IATA vyzvala vlády, aby poskytly dotace na zvýšení produkce SAF na 30 miliard litrů do roku 2030, ze 125 milionů litrů v roce 2021.
A chce to i snížení cen. Ale i když vlády poskytnou dotace, „přechod na čistou nulu se bude muset projevit v cenách letenek“, upozornil Walsh.
Otázkou tak je, zda to zvrátí dlouhodobý globální trend v letecké dopravě, která přestává být výsadou bohatých. Mnohé aerolinie se obávají, že taková „demokratizace“ bude nyní „náročnější“.
Nízkonákladové letecké společnosti přinesly svět, ve kterém lidé v severní Evropě považovali za samozřejmost, že mohou jít na levné dovolené v jižní Evropě. Pro vlády tak bude nyní „velmi obtížné“ vykořenit taková očekávání.